#V4RIT-SUARR – Tematyka Wirtualnej Jesiennej Szkoły „Uczymy się na cudzych błędach” koncentrowała się na zagospodarowaniu odpadów komunalnych
W ramach projektu „Regiony V4 w okresie transformacji wspierają odbudowę i przebudowę Ukrainy” odbyło się szkolenie „Uczymy się na cudzych błędach” to sześć wykładów prezentujących różne aspekty zarządzania na poziomie lokalnym i regionalnym oraz część warsztatowa.
Wirtualna Jesienna Szkoła „Uczymy się na cudzych błędach” dedykowana była głównie przedstawicielom ukraińskich samorządów jako kluczowych podmiotów w procesach odbudowy Ukrainy i jej przygotowania do akcesji do Unii Europejskiej. Wzięło w niej 67 uczestników z 32 Ukrainy, 5 z Czech, 16 z Polski, 7 ze Słowacji oraz 8 z innych krajów (Niemiec, Francji, USA oraz Republiki Mołdawii). Szkolenie przygotowali eksperci z czeskiego IURS, polskiego IETU oraz słowackiej SPECTRA. Nabór uczestników z Ukrainy perfekcyjnie zorganizowała LEDA Sieć Agencji Lokalnego Rozwoju Gospodarczego.
Tematyka wykładów koncentrowała się na problemach związanych z przebudową i rekonstrukcją regionów górniczych przechodzących proces transformacji, a wynikających ze skutków zmian klimatu i zmian społecznych. Tym razem skupiono się na studiach przypadków odnosząc się do problemów ochrony i zachowania przyrody, różnorodności biologicznej i zielonej, wdrażania działań na rzecz odporności na zmiany klimatu, planowania i wdrażania gospodarki odpadami komunalnymi zgodnej z ideą Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Ponadto pokazano możliwości połączenia fitoremediacji gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi i produkcji wysokowydajnych roślin energetycznych oraz zwrócono uwagę na problemy techniczne nowego budownictwa związanego z górnictwem podziemnym.
Zgodnie z wiodącym hasłem tego spotkania „Uczymy się na cudzych błędach” wykładowcy zwracali uwagę na sprawy, które potoczyły się inaczej niż planowano i dlaczego tak się stało, co zrobić aby tego uniknąć, dlaczego są rozwiązania chętnie akceptowane, a inne nawet efektywniejsze nie mogą się upowszechnić. Co dają badania wstępne i wydając na nie pieniądze możemy zaoszczędzić.
W Jesiennej Wirtualnej Szkole projektu V4RIT-SUARR, nasi wykładowcy pokazali, że o problemach transformacji można mówić inaczej – mówi Piotr Cofałka, zastępca dyrektora ds. badań i rozwoju. – Oprócz wskazania błędów popełnianych w różnych projektach, istotne było pokazanie aspektów, które często są pomijane lub traktowane jako drugorzędne, w działaniach związanych z transformacją regionów. Mam tu na myśli np. ochronę bioróżnorodności, zapewnienie korytarzy ekologicznych czy odtwarzanie siedlisk.
Ostatnim punktem Wirtualnej Jesiennej Szkoły „Uczymy się na cudzych błędach” były warsztaty „Poszukiwanie przyszłej funkcji jest trudne, ale konieczne”. Szkołę Jesienną kończył test wiedzy. Po jego zaliczeniu uczestnicy otrzymają Certyfikaty.
W imieniu realizatorów projektu V4RIT-SUARR serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom i wykładowcom za bardzo dobrą współpracę.
Wzmocnienie funkcjonowania ukraińskich samorządów jako kluczowych podmiotów w procesach odbudowy Ukrainy i przygotowania jej akcesji do Unii Europejskiej to najważniejszy cel projektu V4RIT-SUARR, finansowanego z Funduszu Wyszehradzkiego.