Warsztaty w ramach projektu CICADA4CE
#CICADA4CE – To były super warsztaty, na których młodzież z Liceum Ogólnokształcącego im. J. Korczaka w Sosnowcu wspólnie z przedstawicielkami Rady Seniorów oraz ekspertami z Urzędu Miasta i IETU zaprojektowali Ogród Bioróżnorodności przy tej szkole. Mamy cztery inspirujące projekty! Dziękujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i wspaniałą atmosferę.
W ramach projektu CICADA4CE 6 marca br. odbyły się drugie warsztaty międzypokoleniowe poświęcone przygotowaniu koncepcji zagospodarowania zielonej strefy na podwórku Liceum Ogólnokształcącego im. J. Korczaka w Sosnowcu. Wzięli w nich udział uczniowie, przedstawicielki sosnowieckiej Rady Seniorów oraz eksperci z Urzędu Miasta i IETU. Warsztaty dały uczestnikom możliwość zidentyfikowania swoich pomysłów i oczekiwań oraz przekształcenia ich w rzeczywiste projekty.
Uczestnicy wykorzystali wiedzę zdobytą podczas pierwszych warsztatów (22 stycznia br.), na których ze specjalistami omawiano różne formy zieleni i przykłady działań adaptacyjnych, aby mogli wymyślić pomysły na zaprojektowanie ogrodu bioróżnorodności z elementami adaptacji do skutków zmian klimatu. Następnie, w ramach samodzielnego zadania, uczniowie wykonali dokładne pomiary terenu LINK https://www.youtube.com/shorts/EcPgdqZV-f4 przeznaczonego do zagospodarowania.
Projektowanie na drugich warsztatach rozpoczęła krótka prezentacja różnych form zielonego zagospodarowania terenów przy szkołach. Uczestnicy podzielili się na cztery grupy i rozpoczęli swoją przygodę z projektowaniem zielonego otoczenia szkoły. Otrzymali również karty inspiracji. Pomocą służyli eksperci, z którymi omawiano różne pomysły i koncepcje.
W trakcie pierwszych warsztatów wspólnie ustalono, że asfalt zostanie zastąpiony powierzchnią biologicznie czynną – mówi Wanda Jarosz, z IETU. – Wszyscy zgodzili się, że zielona przestrzeń powinna być wielofunkcyjna czyli dawać możliwość nauki i relaksu, łączyć się bezpiecznie z istniejącymi boiskami. Wprowadzone zostaną rozwiązania oparte na przyrodzie (NbS), z wykorzystaniem roślin gatunków rodzimych. Pozwoli to na zwiększenie retencji i bioróżnorodności.
Na drugich warsztatach uczestnicy musieli rozwiązać wiele problemów: Jak poprowadzić ścieżki, aby były funkcjonalne? Gdzie umiejscowić strefę relaksu? Jakimi roślinami obsadzić rabaty? Czy dach altany może być zielony, a jej ściany z pnączy? Gdzie ustawić domki dla owadów? Przy projektowaniu ważnym założeniem jest ograniczenie późniejszej pielęgnacji.
Uczestnicy warsztatów wykazali naprawdę duże zaangażowanie – podkreśla dr Anna Starzewska-Sikorska, koordynatorka projektu CICADA4CE w IETU. – Mieli wiele różnych, oryginalnych pomysłów, które uatrakcyjnią otoczenie szkoły dodając walorów użytkowych ale także estetycznych. Ten sposób włączania młodzieży w proces projektowania rozwiązań opartych na przyrodzie stanowi na pewno miłą odmianę w tradycyjnej szkolnej codzienności.
Efektem wspólnej pracy na warsztatach są cztery projekty zielonego zagospodarowania terenu przy szkole czyli Ogrodu Bioróżnorodności. Po ich analizie przez ekspertów powstanie propozycja koncepcji zagospodarowania terenu integrująca pomysły zaproponowane na warsztatach.
Dziękujemy za aktywny udział w pracach projektowych młodzieży, za zapał, a paniom Seniorkom za ich doświadczenie, doskonałe podpowiedzi i sugestie, szczególnie dotyczące doboru roślin. To były super warsztaty!!
Zobacz też:
Celem projektu CICADA4CE jest wzmocnienie miejskich strategii/planów adaptacji do zmian klimatu dzięki upowszechnieniu wiedzy o Solutions, NbS) i usługach ekosystemowych oraz ich zintegrowaniu z „twardymi” rozwiązaniami technicznymi/technologicznymi. To podejście będzie także powiązane z motywowaniem, angażowaniem i włączaniem społeczności lokalnych, co umożliwi wspólne planowanie oraz wdrażanie w miastach działań adaptacyjnych opartych jednocześnie na ekosystemach i społecznościach – Ecosystem-based Adaptation with Community-based Adaptation (ECbA).działań bazujących na rozwiązaniach opartych na zasobach przyrody (Nature-based Solutions).